lauantai 3. toukokuuta 2014

Kuala Lumpur

Saavuttiin Kuala Lumpurin LCC-terminaaliin mikä on vähän kuin Tampere-Pirkkala lentoaseman kakkosterminaali eli halpalentoyhtiöille. Suomalaisethan saa olla Malesiassa 90 päivää ilman viisumia eli ei muuta kun parin minuutin jonottelu ja leima passiin. Kuala Lumpurin lentoasema on aika kaukana keskustasta (n. 70km) joten otettiin bussi hintaan 8MR kohti KL Sentralia. Onneksi oltiin katsottu valmiiksi missä hotellimme sijaitsee, millä sinne pääsee ja montako euroa on yksi malesian raha ja meitä ei siis huijattu KL Sentralin päässä taksin hinnasta (huomaa sarkasmi). Maksettiin siis taksista 45MR hotellille, minkä myöhemmin selvitettiin olevan n. 20MR arvoinen matka. Oltiin varattu hotelli valmiiksi kolmeksi yöksi, joka sijaitsi ihan ydinkeskustassa, Fahrenheit 88 -ostoskeskuksen yläkerrassa. Hotelli oli vähän kuin opiskelija-asuntola, mistä löytyi myös uima-allas ja kuntosali. Oltiin tyytyväisiä valintaan sillä sijainti oli ihan huippu!

Meillä ei ollut Kuala Lumpuriin oikeastaan minkäänlaista to do -listaa, joten ensimmäinen päivä meni katsellessa internetin ihmeellistä maailmaa ja tuli sitä alakerran ostoskeskuksessakin käytyä vähän shoppailemassa ja maistelemassa tuttuja amerikkalaisten ruokaketjujen herkkuja.

Maisemat meidän hotellista

Köyhän reissarin aamupala

Seuraavalle päivälle oltiin kaavailtu käymistä Lake Gardensissa vappupiknikillä ja pitihän kuuluisat kaksoistornitkin käydä katsomassa. Päivällä otettiin taksi Lake Gardensiin kun sinne ei nuo julkiset oikein kulje ja taksi osoittautui ihan hyväksi ratkaisuksi, sillä tosiaan oli Labour Day, mikä tarkoittaa kansallista vapaapäivää ja mielenosoituksia niin voitte vain kuvitella sen liikenteen ja suljettujen teiden määrän. Lake Gardensiin päästyämme kävelimme pitkin poikin puistoa, kävimme katsomassa miltä hiiripeurat näyttää ja täytyy sanoa että ei sellaisia eläimiä vaan voi olla! Sieltä jatkoimme matkaa Orkideapuutarhaan ja tietenkin odotusten ollessa korkealla, oli aika pettymys huomata kukkien määrän vähyys. Taitaa kukinta-aika olla ollut ohi jo jonkin aikaa sitten. Ettei teksti pääsisi liian tylsäksi, puutarhasta pois kävellessämme Juuli huomasi puoliksi-itsensäpaljastajamiehen ja siitä olikin sitten hieman erikoisissa tunnelmissa hyvä jatkaa matkaa Bird Parkiin katselemaan siivekkäitä otuksia. Bird Park on siis ilmeisesti ainakin Euroopan suurin ulkona oleva lintutarha vai miksikä ne sitä siellä nimitteli. Lippu Bird Parkiin maksoi 48MR. Pari tuntia puistoa kierreltiin ja kuvien muodossa pääsette tekin vilkuilemaan mitä sieltä löytyi.

Lake Gardens

Orkideapuutarha

Bird Park

Hiiripeuroja
Taivas alkoi täyttyä pilvistä ja ukkonen jyrähtelemään, joten todettiin jatkaa matkaa takaisin hotellille. Taksi maksoi 20MR ja matkaan meni noin 20 minuuttia. Meille sattui todella mukava taksikuski, joka antoi hyviä vinkkejä paikoista minne kannattaisi mennä ja minne ei. Hän oli myös aidosti kiinnostunut Suomesta ja kyseli kauheasti miltä kotimaassamme näyttää, minkälainen sää Suomessa on ja mitä ruokaa siellä syödään. Uskalsimme myös häneltä kysyä Malesian Labour Dayn mielenosoituksista ja selvisi, että ilmeisesti eri puolueiden kannattajat protestoivat hallitusta vastaan kuitenkin ihan hyvillä mielin ettei aiheudu sivullisille vaaraa, ehti kuski jo ehdottaa meillekin osallistumista mutta jätettiin väliin.

Illasta menimme viereistä Pavillion ostoskeskusta tutkimaan. Sieltä löytyi Burberryt, Chanelit, Swarovskit sun muut meidän budjetille tällä kertaa liian kalliit liikkeet, joten tyydyttiin vain ikkunashoppailuun. Illan hämärtyessä lähdimme kävelemään skywalkia pitkin Pavillion ostoskeskuksesta kohti Petronas Towereita. Todella siisti liikenteen yläpuolella kulkeva ilmastoitu kävelyputki oli nopea tapa päästä haluamaansa paikkaan. Meidän matka KLCC Parkiin putkesta ulostulon ja pienen harhailun kanssa kesti noin kymmenen minuuttia. Parin minuutin kameralla leikkimiset ja takaisin kohti Pavillionia syömään. Täytyy kyllä sanoa, että tuo kolmen päivän vierailu Kuala Lumpurissa toi mahtavia makuelämyksiä kalaruokien myötä!

Vappulounas
Ehdittiin myös pakkaillessa katsella Suomen peliä ja tietenkin Antero Mertarannan selostuksella